Ringsted by

Sjællandske forsyningsselskaber i førertrøjen

Forsyningsselskaberne er i en nøgleposition, når det gælder rent drikkevand og skybrud. En ny digital platform, der er skræddersyet til dem, vil lette arbejdsdagen og frigøre tid til at håndtere tidens klima- og forsyningsudfordringer.

Landinspektørfirmaet LE34 har netop vundet et udbud om at levere fremtidssikrede digitale værktøjer til fire store sjællandske forsyningsselskaber – Odsherred Forsyning, Kalundborg Forsyning, Faxe Forsyning og Ringsted Forsyning.

Klimaforandringerne er en realitet, og forsyningsbranchen står overfor store udfordringer som skybrud, oversvømmelse og fund af pesticidrester i en række drikkevandsboringer. Landets forsyninger har længe skullet varetage deres vigtige samfundsopgaver i et kludetæppe af engelsksprogede it-systemer, der er knopskudt fra andre brancher. Tunge systemer, som kun få superbrugere kan håndtere. Men med den nye aftale mellem de fire forsyningsselskaber og landinspektørfirmaet LE34 kommer forsyningernes hverdag snart til at se anderledes ud.

– Da vi sendte opgaven med vores digitale systemer i udbud, var målet at finde en fremtidssikret løsning, som kan bruges af alle i forsyningen i stedet for kun af få specialister. Vi ønskede også et system, der er brugervenligt, og som kan gøre en lang række af vores daglige arbejdsopgaver mere smarte og mobile. Med valget af de tilbudte løsninger fra LE34 er målet nået, og vi ser nu frem til implementeringsprocessen, forklarer Timm Bochdam, projektchef i Faxe Forsyning og tovholder for den fælles udbudsproces, som de fire forsyningsselskaber under navnet KCS (KompetenceCenter Sjælland ApS) har haft.

Skræddersyet til forsyninger – og på dansk

Med aftalen skifter forsyningerne deres såkaldte ledningsregistreringssystem til VA-banken fra LE34, og to forsyninger erstatter deres såkaldte GIS-system med GeoNote fra LE34 – de samme værktøjer, som Vejen Forsyning for nylig har skiftet til. Begge systemer er skræddersyet forsyningernes behov og fremhæver alle de informationer, de har brug for i ét samlet overblik – og på dansk.

–  Det kan måske lyde banalt, når vi fremhæver, at de digitale værktøjer er på dansk, at de er intuitive at bruge, og at de er skræddersyet til forsyningernes behov. Men det er tre helt unikke kendetegn, som ingen af de øvrige tilgængelige ledningsregistreringssystemer har, siger Torbjørn Mandahl Pedersen, forretningschef for forsyning i landinspektørfirmaet LE34.

Nemt at håndtere akutte skader

Udvælgelseskriteriet i udbuddet var det bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor LE34 scorede bedste karakter.

–   I forhold til prisen betyder det, at vi nu har råd til, at alle forsyningsmedarbejdere kan blive brugere af de nye systemer. Det har stor betydning – ikke kun for os selv, men også for vores kunder. Med de nye digitale værktøjer kan medarbejderne i kundecentret i fremtiden levere en meget mere præcis information – fordi de ganske enkelt selv har adgang til at slå op og få overblik over situationen i stedet for at skulle have fat på en kollega fra en anden afdeling. I forbindelse med for eksempel et brud på en vandledning vil kundecentret i fremtiden kunne slå op og se, hvorvidt bruddet allerede er registreret, og hvornår reparatøren er på stedet, fortæller Timm Bochdam.

De nye digitale værktøjer gør det også nemt at omdirigere medarbejderne i marken til en beredskabssituation og nemt for den enkelte medarbejder at få overblik over, hvad der skal gøres for at begrænse skaden.

–  Under et voldsomt skybrud – hvor folk er pressede i marken – har det tidligere været svært at få de rigtige informationer frem hurtigt. Men VA-banken og GeoNote kommer til at give vores medarbejdere et bedre overblik over data, så også i sådanne situationer, vil det komme vores kunder til gavn, siger Timm Bochdam.

Frigør tid til kerneopgaven

Alt i alt gør de nye digitale værktøjer forsyningernes daglige administrative og systemmæssige driftsopgaver nemmere at løse – og dermed frigøres tid. Tid, som forsyningerne kan bruge på forsyningernes kerneopgaver, og på at levere en ekstra god service til deres kunder.

–  Kort sagt, er de nye digitale værktøjer medvirkende til, at vi i endnu højere grad end tidligere kan fokusere på vores samfundsmæssige og miljømæssige ansvar som forsyningsselskab, slutter Timm Bochdam.

Kommentarer