Ringsted by

Rallykører: Styr udenom helårsdæk

Kim Boisen har været rallykører på højt plan i snart 40 år, og han kender til vigtigheden af have de rigtige dæk monteret. I sit daglige job som værkfører i CarPeople Aabenraa, opfordrer han alle kunder til at skifte dæk hvert halve år og styre udenom helårsdæk.

Med kulden for døren har mekaniker Kim Boisen nogle klare anbefalinger til det rigtige dækvalg. Den tidligere danmarksmester i rally giver her sine dæktips til vinterhalvåret.

Kim Boisen har været rallykører på højt plan i snart 40 år, og han kender til vigtigheden af have de rigtige dæk monteret. I sit daglige job som værkfører i CarPeople, opfordrer han alle kunder til at skifte dæk hvert halve år og styre udenom helårsdæk.

Vinterens kolde og våde vejr stiller store krav til vores biler. Det er ikke vejret, der afgør, om du kommer sikkert gennem vinteren, det er dine dæk. Salt på vejene og høj fugtighed øger risikoen for rustangreb, og glatte veje får bilen på glatis. Ifølge Kim Boisen, mangeårig eliterallykører og værkfører hos CarPeople i Aabenraa, er den vigtigste forberedelse til vinteren at skifte til et sæt ordentlige vinterdæk.

– Det er ekstremt vigtigt at få skiftet til vinterdæk, så snart gennemsnitstemperaturen er under syv grader. Mange bruger helårsdæk, for så har de altid de rigtige dæk på. Men i virkeligheden har de jo aldrig de rigtige dæk på. Jeg ville hellere køre med sommer- eller vinterdæk året rundt, end jeg ville bruge helårsdæk – for så ved jeg da i det mindste, hvornår jeg skal være særlig opmærksom, mener Kim Boisen.

Kører en bil på en snebelagt vej med en hastighed på 50 kilometer i timen, fordobles bremselængden fra 31 til 62 meter, hvis den har sommerdæk på.

Vigtigt med de rigtige dæk

Kim Boisen har kørt rally, siden han fik sin første licens i 1979 og indtager aktuelt en fjerdeplads i danmarksmesterskabet. Efter eget udsagn har han opslidt over 5000 sæt dæk i sin karriere – heraf 66 sæt i indeværende sæson. De ekstreme forhold på rallykørslerne har lært Boisen om vigtigheden af korrekte dæk.

– På en racerbil er der intet vigtigere end dækkene. Hvis du ikke kan få de mange kræfter ned i underlaget, kommer du ingen vegne. Vi kører rally hele året og skifter derfor konstant dæk efter årstid og vejrforhold. Det gælder også på offentlig vej, og derfor råder jeg altid til at skifte dæk to gange om året, siger Kim Boisen og fortsætter:

– Husk at kontrollere dækmønsteret, inden vinterdækkene bliver spændt for. Loven siger mindst 1,6 millimeter mønster, men om vinteren er det uforsvarligt lidt. Jeg vil sætte grænsen ved fire millimeter, og bruger du bilen, når der er sne på vejene, skal der være endnu mere mønster til at bide sig ordentligt fast i det glatte underlag.

 

Kommentarer