Ringsted by

Ulykkestal giver håb for unge knallertførere

Formand for Motorcykel Importør Foreningen (MIF), Erik Blacha.

Lave ulykkestal giver håb for unge knallertførere.
Danmark bør opgive restriktiv enegang, der hindrer unges mobilitet i yderområderne, mener branchen, der foreslår en ny og sikker model for knallertkørsel.

Det bliver stadig mere sikkert for de unge herhjemme at køre på knallert. Antallet af dræbte unge i alderen 15-17 år har de senere år stabiliseret sig på det flotte antal: Nul.

Resultat kommer samtidig med, at unge på 15 år fra oktober 2016 fik adgang til at køre på Knallert 30, som tidligere først var tilladt fra det 16. år. Der er i samme periode sket et lille fald i antallet af alvorligt tilskadekomne i samme aldersgruppe.

Det får formanden for Motorcykel Importør Foreningen (MIF), Erik Blacha, til at glæde sig over både udviklingen og disse års lovgivningsmæssige initiativer:

– Tallene viser, at trafiksikkerheden er blevet styrket, siden Folketinget i 2016 vedtog at give de unge adgang til at køre på knallert 30 fra det 15. år. De unges mobilitet er blevet bedre, uden at trafiksikkerheden er blevet svækket, konkluderer Erik Blacha.

Gode erfaringer fra nabolande
Uddannelsesstederne til knallert 30 er kompetente og uddannelsesniveauet i dag er langt højere end for 20 år siden, og dette er i væsentlig grad årsagen til den forbedrede trafiksikkerhed. Kørekort til knallert 30 kan påbegyndes fra 14 ½ år og uddannelsen, såvel teoretisk som praktisk, finder sted på landets ungdomsskoler.

I 2015, hvor det ikke var tilladt for unge på 15 år at køre på knallert, var ulykkestallene højere for netop aldersgruppen 15-17 år. I 2015 – før liberaliseringen – blev to personer i denne aldersgruppe dræbt og 40 kom alvorligt til skade. Den glædelige udvikling er sket samtidig med, at antallet af knallert 30-knallerter er vokset fra 2016 til 2017.

MIF anbefaler derfor nu, at Folketinget på baggrund af den positive udvikling overvejer at tage næste skridt i forbedringen af de unges mobilitet i særligt landdistrikterne, og åbne for adgang for 16-årige til at køre på knallert 45. Dét kendes bl.a. fra Sverige, Norge og en række andre EU-lande.

Ingen andre lande i EU har som Danmark et alderskrav til knallert 45 på 18 år. I de øvrige EU lande er det lovligt at køre knallert 45 fra 14-16 år. Kun i Danmark er det for nærværende 18 år.

Foreslår ny model
Modellen bør ifølge Erik Blacha rumme, at den unge ikke har foretaget væsentlige lovovertrædelser som 15-årig på knallert 30, hvis de skal kunne rykke op og anvende en knallert 45 fra 16 år.

– Det vil give de unge et incitament til lovlig kørsel – ellers falder hammeren. Vi mindsker risikoen for både tuning af knallerterne, kørsel uden hjelm og kørsel i påvirket tilstand, når de lovligt får mulighed for at køre 45 km/t fra 16 år fremfor det nuværende niveau på kun 30 km/t. Vores model bygger også på, at de unge bliver mødt med krav til yderligere køreundervisning. De skal bestå en skrappere prøve som svarer til let motorcykel op til 125cc for at køre på knallert 45 i forhold til de krav, der i dag gælder erhvervelse af kørekort til knallert 30, fremhæver MIF-formanden Erik Blacha.

Han har en tro på, at modellen bliver vel modtaget al den stund, at Folketinget har vedtaget, at man fra det 16. år lovligt må anvende el-cykel med en hastighed på 45 km/t, før støttemotoren afkobles.

– Derfor er det rimeligt at forvente, at Folketinget finder de unge på 16 år ansvarlige til også at køre på en tilsvarende knallert. Det vil være helt uforståeligt for de unge på 16-17 år, hvis man ikke giver dem valgfrihed mellem en el-cykel og knallert til at køre maksimalt 45 km/t, siger Erik Blacha.

Adfærd dræber, ikke alder
Han påpeger, at problemet for knallertkørsel og ulykker herhjemme er den ulovlige adfærd – ikke de nye trafikanters alder. I hhv. 2016 og 2017 blev seks og otte knallertførere over 18 år dræbt efter at have kørt på knallert 30, men ingen blev dræbt i aldersgruppen 15-17 år.

Haverikommissionen for vejtrafikulykker har netop i november 2018 offentliggjort ulykkesrapport for knallerter(Temarapport nr. 15), som omfatter undersøgelse af udvalgte knallertulykker i 2016/2017, heriblandt 12 ulykker med dødelig udgang eller alvorlig tilskadekomst for knallertkørere under 20 år.

Analysen om de involverede unge (under 20 år) i de 12 knallertulykker viste bl.a.
–    at ulovlig adfærd og/eller ulovligt køretøj var involveret i 100 procent af de undersøgte ulykker,
–    at alle kørte på tunede(konstruktivt ændrede) knallert,
–    at 1/3 af de unge hverken havde kørekort til knallert eller bil,
–    at 2/3 af de unge ikke anvendte hjelm eller forkert brug af hjelm,
–    at 8 af de 12 ulykker kunne have været undgået, hvis knallertkørerne ikke havde kørt for hurtigt. Gennemsnitshastigheden i disse ulykker var 51 km/t. En enkelt kørte 65 km/t.
–    at flere af de unge knallertkørere, der kørte for stærkt, var også på andre måder risikovillige og kørte f.eks. med uvirksomme forbremser, med uvirksom forlygte i mørke eller med høj promille og uden hjelm.

– Det er i al væsentlighed den ulovlige knallertkørsel, der er skyld i ulykker, ikke førerens alder. Derfor skyder kritikere af knallerten som transportmiddel forbi målet – og der er intet belæg for, at unge fra det 16. år skal have begrænset deres mobilitet ved, at Danmark som EU’s mest restriktive knallertland forbyder de unge at køre på knallert 45, påpeger MIF-formanden Erik Blacha.

Ulykkerne skyldes først og fremmest kørsel i beruset tilstand, uden hjelm, uden kørekort, tuning af knallerten og tekniske fejl, f.eks. dårligt vedligeholdte bremser.

Faktuelle oplysninger:

Om knallertulykker i aldersgruppen 15-17 år i 2017 (og 2016) i Danmark:
0 dræbte    (0 dræbte i 2016)
39 alvorligt tilskadekomne    (40 pers. i 2016)
22 lettere tilskadekomne    (20 pers. i 2016)

Om ulykker i 2017 på knallert 45 (tilladt fra det 18. år – kræver bil- eller MC-kørekort)
1 person dræbt i 2017. Den dræbte var i alderen 35-44 år.
23 personer var alvorligt tilskadekomne, 14 lettere tilskadekomne.
Blandt de alvorligt tilskadekomne på knallert 45 var kun fire personer i aldersgruppen 18-24 år, mens de 19 øvrige var 25 år eller ældre.

(Kilde: Vejdirektoratet, juni 2018)

Svenske erfaringer:
Sverige oplever få ulykker på knallert og let MC – endda på trods af mere liberale regler end i Danmark
I Sverige blev ingen i alderen 15-17 år dræbt på knallert i 2017, uagtet at Sverige giver de unge adgang til kørsel på knallert 45 fra 16 år.
Ligeledes gives man i Sverige adgang til kørsel på let MC fra 16 år.
Der var ingen dræbte og 22 alvorligt tilskadekomne på knallert i alderen 15-17 år, uagtet at landet har ca. 10 mio. indbyggere ift. ca. 5,8 mio. indbyggere i Danmark.
Der er således ingen dokumentation for, at ulykkesrisikoen for unge i alderen 16-17 år for kørsel på knallert med 45 km/t giver øget trafikrisiko ift. kørsel på knallert med 30 km/t.

Sverige – Knallert 25/45 – aldersgruppen 15-17 år – 2017:
0 dræbte 22 alvorligt tilskadekomne

Sverige – Let Motorcykel – aldersgruppen 15-17 år – 2017:
0 dræbte 5 alvorligt tilskadekomne

(Kilde: Transportstyrelsen, Sverige, 2018)

Kommentarer