Ringsted by

Tid til solcreme, sandaler – og sommerdæk!

De tocifrede grader har for længst fundet vej til Danmark, og sommertøjet er fundet frem fra skabets dyb. Men hver fjerde dansker ved ikke, hvornår sommerdækket skal på familiens køretøj. Det handler om tallet 7, lyder det fra dækgigant, der slår vigtigheden af årstidssvarende dæk fast.

Er det når uret skal stilles frem til sommertid? Når kalenderen viser en bestemt dato? Eller er det først, når pinsesolen har danset?

Spørgsmålet om hvornår vinterdækkene skal afmonteres og erstattes med sommerdæk, kommer op hvert eneste år, for hver fjerde dansker ved ikke, hvornår det anbefales at skifte fra vinter- til sommerdæk – og tilbage. Det viser en undersøgelse, som Epinion har foretaget for Børneulykkesfonden og Continental Dæk Danmark A/S.

Derfor er der på trods af tocifrede varmegrader stadig mange danskere, der færdes på vejene med vinterdæk under bilen.

Husk tallet 7
Der er ellers en nem huskeregel i forhold til skift af dæk, fortæller Georg Nielsen, der er administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark A/S:

– Det er tallet 7, siger Georg Nielsen og uddyber:
– Når termometeret kommer op og ligger stabilt over 7 grader, er det på tide at skifte til sommerdæk. På det tidspunkt er risikoen for frost og glatte veje så lille, at man sikkert kan skifte vinterdækkene ud.

Dæk er vigtige for trafiksikkerheden
Continental Dæk Danmark er en del af Continental-koncernen, der i øjeblikket kører en verdensomspændende ’Vision Zero’-kampagne, som stiler mod ’zero’ ulykker i trafikken. En væsentlig del af kampagnen er netop vigtigheden af de rette dæk til årstiden og formålet.

Som en del af denne vision om nul trafikulykker har Continental Dæk Danmark i flere år arbejdet på at få udbredt budskabet omkring det rette tidspunkt for dækskifte og vigtigheden af sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Det har nemlig en væsentlig betydning for både sikkerheden og økonomien at man kører på årstidssvarende dæk.

– Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Det gør, at køretøjet ikke står lige så godt fast på underlaget, hvilket kan give en potentielt farlig situation under hård opbremsning eller skarpe sving. Samtidig bliver vinterdækket hurtigere slidt, når man kører på varm sommerasfalt, og brændstoføkonomien bliver også dårligere, oplyser Georg Nielsen, og pointerer, at det også gælder i Danmark, hvor sommeren oftere er mere våd end varm.

Her er Continentals topmodel ContiPremiumContact5 et godt valg af sommerdæk, da det har fået topkarakterer for netop egenskaberne på våd vej i sommerens store dæktest, der blev offentliggjort af FDM tidligere på foråret.

Georg Nielsen anbefaler, at man rådfører sig med sit lokale dækcenter eller autoværksted, hvis der er tvivl om, hvornår dækket skal skiftes, og hvilken dækmodel man skal vælge.

Kommentarer