Ringsted by

Store udfordringer i Handicapteam Ringsted Kommune

Det står ualmindelig sløjt til med sagsbehandlingen i Børne- og Familierådgivningens Handicapteam i Ringsted Kommune. Det fortæller kommunens børnedirektør Henrik Harder lørdag i et Facebook-opslag på kommunens Facebook-side.

Faktisk er hele afdelingen lagt ned af enten sygemeldinger eller opsigelser, sådan så det nu alene er afdelingslederen og centerchefen, der tager sig af dialog med de cirka 200 børnehandicap-sager, som Ringsted Kommune håndterer.

– Det er et sammenfald af de forskellige ting, der har gjort det. Når en afdeling ikke er større end fem mennesker, og den ene går på pension, så bliver man sårbare, siger Henrik Harder til Ekstra Bladet.

I Facebook-opslaget undskylder Ringsted Kommune over for borgerne. Børnedirektøren er imidlertid ganske optimistisk i forhold til sin afdelingsleders mulighed for at klare efterspørgslen efter serviceydelser.

– Ledelsen er i fuld gang med at ansætte vikarer. Dette forventes at være på plads i løbet af den kommende uge. Indtil da tager centerchef og afdelingsleder imod samtlige henvendelser, og telefoniske henvendelser besvares inden for 1-2 døgn. Vi tager os ligeledes af udbetalinger, skriver Henrik Harder i opslaget.

Direktøren gør også opmærksom på, at borgerne ikke skal forvente dårligere service på grund af den ekstraordinære situation.

Direktør afviser arbejdsmiljøproblemer

Af de fem har tre opsagt deres stillinger. De to øvrige medarbejdere er sygemeldt.

Til Ekstra Bladet fortæller Henrik Harder, at der ikke akut er problemer med arbejdsmiljøet.

– Vi har haft besøg af Arbejdstilsynet for et stykke tid siden. Der var ikke noget særligt at bemærke. Men socialrådgivere i Danmark har generelt meget at lave. Det er også tilfældet hos os, siger Henrik Harder, som ikke ønsker at komme med et bud på, hvorfor man helt uforberedt er havnet i den ekstraordinære situation. Ej heller om der er tale om langtidssygemeldinger.

– Der er tale om personlige oplysninger, som ikke kan videregives, siger Henrik Harder.

Løbende dialog

Henrik Harder fortæller, at der gennem hele november har været udfordringer i afdelingen, som altså nu er kulmineret. Når Ringsted Kommune vælger at lave et Facebook-opslag om situationen, skyldes det, at kommunen løbende har været i dialog med borgere i november, som har undret sig eller været utilfredse.

– Det kan være, at nogen har sendt en mail, de ikke har fået svar på. Andre har måske ikke kunnet få fat på den medarbejder, de plejer at være i dialog med, siger Henrik Harder.

Og så er der nogen, som ikke har fået udbetalt de midler, som de plejer, fremgår det af Facebook-opslagets debatspor.

Borgere undrer sig

I Facebook-tråden er der mange, som har valgt at kommentere Henrik Harders udmelding.

– Lyder som om der akut skal kigges på arbejdsmiljøet, skriver Nete Brændholt.

– 2 personer laver 5 personers arbejde, mens de også lige finder og ansætte nogle vikarer. Og borgerne kan forvente normalt serviceniveau. Så tænker jeg: normal service er vist ikke ret godt. Håber virkelig for de berørte familier, at der kommer styr på situationen, skriver Anne Frahm.

– En pension bør da ikke komme bag på ledelsen. Og det er da bekymrende at der kun skal 2 sygemeldinger til at vælte læsset. Er dette mon hele sandheden, skriver Heidi Sørensen.

Fagforening kender til problemer

Dansk Socialrådgiverforening fortæller til Ekstra Bladet, at den pågældende afdeling ikke har ligget ned i årevis. Formand for foreningens Region Øst, Rasmus Balslev, fortæller, at det er inden for de seneste måneder, at det hele er væltet sammen. Det skyldes dels et højt sagsantal til hver medarbejder og dels forhold, som ikke har med sagsantallet, men arbejdsmiljøet generelt at gøre.

Rasmus Balslev forklarer, at det næsten ikke kan undgås, at nogle børn bliver svigtet i disse uger.

– Ringsted Kommune bør have et beredskab, der kan træde til. Det har man ikke haft, og på det punkt har man ikke været ordentligt forberedte. Man kan ikke bare stoppe sagsbehandlingen. Der er virkelig mange mennesker, der står og ikke kan få en samtale eller en ydelse, de er berettiget til, siger Rasmus Balslev.

Ifølge Balslev er medarbejderne i Ringsted meget hårdt presset.

– Dels fordi de har et højere sagsantal, end vi anbefaler. Og dels fordi vi ved, at der er nogle arbejdsmiljøforhold, der ikke er i orden, siger Rasmus Balslev.

– Vi er rigtig meget på sagen. Det vigtigste for os er, at kommunen tager sig ordentligt af vore medlemmer, som pludselig inden for kort tid er blevet syge og er fratrådt. Desuden skal vi have lavet et beredskab til at servicere de borgere, der er berettiget til handicapteamets service, tilføjer Rasmus Balslev.

Kommentarer