Ringsted by

Sporvognsmuseet får tjekkisk sporvogn

Den tjekkoslovakiske sporvogn Tatra T3 er sporvognenes svar på flyvemaskinernes Cessna 172 og bussernes RT/RTL/RTW London-todækkere. Nemlig verdens mest producerede sporvognstype! Nu kommer en af de tilbageværende uombyggede T3-sporvogne til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Sporvognen ventes til museet en af de sidste dage i skolernes efterårsferie.

Der blev produceret flere end 14.000 tjekkoslovakiske T3-sporvogne, begyndende i 1960 og de følgende godt 30 år og yderligere 2.600 efter samme opskrift, men med smallere vognkasse, betegnet T4.

Det gør den tjekkoslovakiske sporvogn til verdens mest producerede. Eller verdens mest almindelige sporvogn, om man vil. Nu får en Tatra T3 et aktivt otium på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, som overtager sporvognen fra sporvejene i Prag.

Tatra T3 SU CS hedder sporvognstypen helt præcis. Den blev bygget efter sovjetrussiske specifikationer (SU), men leveret til hjemlandet Tjekkoslovakiet (CS). Den udvalgte sporvogn med vognnummeret 7079 er af årgang 1985.

Da fabrikken i Prag var oppe i de højeste omdrejninger, blev der bygget to sporvogne om dagen! Mange af dem fik et forholdsvis kort liv, fordi man ikke dengang prioriterede produktion af reservedele særlig højt på østsiden af “Jerntæppet”, hvilket betød, at nogle sporvogne blev kannibaliseret for at holde andre kørende.

Prag nr. 7079 fremstår i de vognfarver, som var meget udbredte i det daværende Østeuropa: rød og creme. Sporvognen vil indgå i trafikken på Sporvejsmuseet, når den er blevet synet og godkendt af de danske myndigheder. Sporvognen er énmandsbetjent og har langt flere ståpladser end siddepladser. Stor kapacitet blev prioriteret højere end komfort.

Kommentarer