Positivkassen – elevernes eget bud på samtidskunst
Positivkassen. Sådan lyder titlen på et kunstværk, som en gruppe billedkunst-elever fra MSG-Ringsted har skabt. Et værk, der hjælper dig med at finde frem til det positive i dig selv og i andre. Et tiltrængt værk, kan man fristes til at sige. Læs her, hvordan eleverne selv beskriver deres projekt:
Hej! Vi er en gruppe af elever, som har billedkunst på b–niveau på MSG-Ringsted, og lige nu har vi om samtidskunst i undervisningen. I den forbindelse har vi skabt og opstillet vores eget værk i kantinen.
Samtidskunst betegner kunst i samtiden – altså kunst, der finder sin inspiration og sit udgangspunkt i nutidens samfund og italesætter relevante problemstillinger inden for dette. Kunstværker skabt til og opført i samtiden skaber ofte en dialog mellem værket og beskueren, hvorfor den også kaldes relationel. Denne tilgang har vi også anvendt i forbindelse med vores værk, da beskueren indtager en aktiv rolle i forhold til værket; værket eksisterer simpelthen ikke uden beskuerens deltagelse.
Vi har skabt og opstillet et kunstværk, som er særligt aktuelt for os; de unge. De unge er omdrejningspunktet for vores værk, da det eksplicit italesætter de unges ofte negative selvopfattelse. Det er hensigten med værket at forsøge at vende denne selvopfattelse til at blive positiv.
Det overordnede emne for det undervisningsforløb, vi har udarbejdet vores samtidskunstværk indenfor, er kuratering. Kuratering er oprindeligt idéen om hvordan et museum indsamler, identificerer, opstiller og registrerer bestemte kunstværker til udstilling eller egen samling, men i denne sammenhæng dækker kurateringen helt grundlæggende over, hvordan vi har iscenesat og opstillet værket og arrangeret rammerne for dette. Der er naturligvis en mening med, at vi har skabt værket særligt til MSG, da det er her målgruppen for værket, de unge, befinder sig. Dette gør værket stedsspecifikt.
Titlen på vores værk er Positivkassen. Positivkassen er helt konkret en mandsstor trækasse, som beskueren kan gå ind i og blive omsluttet af. Inde i kassen, som er udsmykket i klare primær- og sekundærfarver, står en skammel, og de tre af væggene er udsmykket med spejle. I kassen er der desuden lys (farvede LED-lys) samt en lille hylde med post-it-sedler og en sort tusch til at skrive med. I kassen afspilles der lyd, en række lydbidder, hvor vi – skaberne af værket – har indtalt en række positive ord, der skal booste beskueren til at reflektere og tænke positivt om sig selv. Det er hensigten med værket, at beskueren efter et kort ophold på skamlen inde i kassen skal skrive et eller flere positive ord om sig selv på post-it-sedler og placere disse på den dertil indrettede plakatsøjle uden for kassen, så alle læse og blive inspireret af de positive budskaber og ord, som eleverne/de unge tænker om sig selv.
I resten af kantinen har vi desuden udsmykket gulvet som en del af værket. På gulvet er der placeret hvid gaffatape med positive ord skrevet i grupper af tre (tretallet er symbolsk og giver positiv energi). Gaffatapen fylder det meste af kantinegulvet og udover at pege hen mod Positivkassen, så beskueren får lyst til at undersøge og deltage i værket, så er det meningen at de positive ord på tapen skal få eleverne/de unge til at se dem selv i et mere positivt lys.
Kommentarer