Populær kæmpe-truck på Danmarksturné besøger Ringsted
Transportbranchens specialdesignede truck med indbygget lastbil-simulator besøger i denne uge Ringsted som en del af et landsdækkende roadshow. Her kan eleverne prøve kræfter med chaufførjobbet og samtidig få viden om mulighederne i transporterhvervet. Roadshowet er en del af kampagnen ”Job i transport”, som 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL (Dansk Industri) og DTL-A (Dansk Erhverv) står bag.
Det landsdækkende roadshow har siden april 2016 besøgt folkeskoler, efterskoler, produktionsskoler og erhvervsskoler over hele landet for at give de unge et indblik i transportbranchen. Den 13.-15. september lægger roadshowet vejen forbi Ringsted. Den 13.-14. besøger den Campusskolen og den 15. besøger den ZBC Ringsted. Den store Mercedes-truck indeholder blandt andet en simulator, der skal give et realistisk billede af oplevelsen bag rattet i en lastbil. Roadshowet har allerede besøgt over 850 skoler rundt om i landet, og mere end 70.000 elever har haft glæde af den specialdesignede lastbil. Det er så populært at få besøg af roadshowet, at trucken er booket helt frem til juni 2024.
Baggrunden for roadshowet er, at gennemsnitsalderen i den danske godstransportbranche er høj. Samtidig oplever transportvirksomheder i Danmark allerede nu mangel på arbejdskraft. De seneste tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at 3500 vognmænd har søgt forgæves efter chauffører de seneste to år. Det er en udvikling, branchen har været bekendt med længe og baggrunden for, at 3F, ATL og DTL-A siden august 2015 har kørt rekrutteringskampagnen ”Job i transport”, som roadshowet er en del af.
”Vi har virkelig gode erfaringer med at komme ud med trucken. Vi oplever, at eleverne synes, at det er en sjov og spændende måde at få kendskab til en branche på. De unge får mulighed for at komme ud af klasselokalet og indenfor i førerhuset og prøve en tur i lastbilen. Det giver dem en mere håndgribelig indsigt i jobbet som chauffør. Også dem, der allerede er afklaret med, hvad de skal efter 9.-10.klasse. Nogle skoler besøger vi nu for sjette gang,” siger Magnus Købke, der er projektchef i Transportens Udviklingsfond, som sammen med Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond (GUU) står bag roadshowet.
En anderledes oplevelse og et særligt budskab
Ud over at prøve kræfter med den populære lastbilssimulator tester eleverne desuden deres viden i quizzer og får brugbar information om jobbet og branchen, som skal være med til at gøre op med fordommene og vise mulighederne i chaufførfaget. Et vigtigt formål i den forbindelse er at bekæmpe det såkaldte uddannelsessnobberi, hvor bestemte uddannelser og jobtyper bliver set som bedre eller mere fine end andre.
Når den store truck turnerer rundt på skolerne, har den et helt særligt budskab med til de unge piger: Der skal flere kvinder i førersædet. I Danmark er det nemlig kun 2 ud af 100 lastbiler, der føres af en kvinde. Det placerer godstransporten blandt de brancher med færrest kvindelige medarbejdere.
”Hvis vi skal ændre synet på lastbilchauffører, der generelt ses som et ”mandefag”, skal vi starte helt nede i folkeskolen. De unge piger skal se godstransportbranchen som en mulighed. Der er mange myter om, at kvinder ikke kan køre lastbil. Vi ved, at chaufførjobbet er velegnet til kvinder, og at de kvinder, der arbejder inden for godstransport, betegner det som et arbejde, der passer til deres fysik og øvrige liv,” fortæller Kim René Busch, formand for de to fonde, der står bag kampagnen Job i Transport.
Fakta: Om “Job i transport”
I regi af Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond er 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL og DTL-A gået sammen om kampagnen "Job i transport", der skal forbedre lastbilchaufførers image og tiltrække flere til branchen. Derudover har kampagnen fokus på at fastholde de nuværende transportarbejdere samt tiltrække ledige og samfundsgrupper, som i dag er underrepræsenteret i branchen. Det gælder f.eks. kvinder og nydanskere.
Link til kampagnen på Facebook:
https://www.facebook.com/jobitransport/
Kommentarer