Ringsted by

Nu er også signalsystemerne til højhastighedsbanen forsinket

Ikke nok med, at gamle dieseltog som tidligere omtalt kommer til at betjene den kommende højhastighedsbane mellem Ringsted og København. Nu tyder meget på, at DSB for overhovedet at kunne åbne banestrækningen som planlagt er nødt til at udstyre den med gamle, udtjente signalsystemer.

Det skyldes at udrulningen af et nyt samlet signalprogram til alle landets jernbaner for 18 milliarder kroner, der allerede er to år forsinket, sker stadig så langsomt, at det presser Banedanmarks tidsplan. Det skriver DAGBLADET.

Tidsplanen er så presset, at Banedanmark overvejer at anvende de brugte signalsystemer midlertidigt i forbindelse med banens åbning i december 2018 og indtil det nye system står klar.

– Vi har i et stykke tid arbejdet med en plan, som skal gøre det muligt, at der kan køre tog, hvis vi bliver forsinkede, siger Jette Aagaard, projektdirektør for den nye bane København-Ringsted i Banedanmark til avisen.

Hun understreger, at Banedanmark stadig arbejder ud fra et scenarie, hvor signalprogrammet er færdig og klar samtidig med, at banen åbner.

Men først i løbet af efteråret afgøres det dog endeligt, om Jette Aagaard skal fortsætte med plan A eller en plan B.

Ender det med en forsinkelse,  skal Banedanmark ikke bare i gang med en plan B. Man skal også til politikerne og bede om penge til at opsætte et midlertidigt signalsystem, da alle 19,6 milliarder kroner, der er afsat til signalprogrammet, er frigivet.

Hvor mange penge, det drejer sig om, kan projektchefen ikke sige noget om.

– Det er klart, at så længe vi ikke ved, om det hele overhovedet bliver forsinket, er det svært at være meget konkret på, hvilke alternative løsninger, man skal tænke i. Hvis systemet bliver en måned forsinket, smider man ikke så mange penge efter en løsning, som hvis der er tale om en større forsinkelse, siger Jette Aagaard.

Kommentarer