Nyt værdigrundlag for kommunens møde med borgerne
Næstved Byråd har vedtaget et nyt værdigrundlag for kommunens møde med borgerne. Værdigrundlaget har fået navnet ”Sådan møder vi borgerne” og dækker over fire tilgange til det gode møde mellem ansatte og borgerne i Ringsted Kommune.
I værdigrundlaget hedder det: – I Ringsted Kommune ønsker vi at være professionelle, at have en god dialog med borgeren, at være tydelige og at være tilgængelige.
Det er værdier, som medarbejderne i Ringsted Kommune fremover skal have i baghovedet i mødet med borgerne, hvad enten det drejer sig om mødet ansigt til ansigt eller pr. telefon, mail eller brev.
De fire tilgange til det gode møde med borgerne er suppleret med flere underpunkter, der bl.a. beskriver, at medarbejderne i mødet med borgerne bestræber sig på at se muligheder i stedet for begrænsninger og være løsningsorienterede, afstemme forventninger med borgeren og anvende et sprog, der er klart og præcist.
– I Ringsted Kommune ønsker vi at have borgeren i centrum. Det nye værdigrundlag har til formål at skabe en fælles forståelse for, hvordan vi som ansatte i Ringsted Kommune møder borgerne i vores daglige arbejde. Vi håber, at ”Sådan møder vi borgerne” kan være med til at sikre det daglige fokus på at have borgeren i centrum,” siger kommunaldirektør Jacob Nordby.
Input fra borgere og medarbejdere
De fire tilgange til det gode møde mellem borgerne og kommunen er udviklet på baggrund af en masse gode input fra netop borgere og medarbejdere.
Sidste år blev der lavet en undersøgelse i kommunens borgerpanel, der består af 1.200 borgere, om deres opfattelse af Ringsted Kommunes kommunikation og borgerinddragelse. Rapporten blev i januar måned i år fulgt op af et møde med en bredt udvalgt skare af borgere, der blev inviteret til at give deres syn på, hvordan de ser mødet med kommunen.
Kommentarer