Ringsted by

Ny superjernbane kan ende med gamle togsignaler

Banedanmark gør klar til at sætte gamle togsignaler op på den nye jernbane fra Ringsted til København.

Til december næste år skal Danmarks nye højhastighedsbane fra København til Ringsted åbne.

Der er bare et lille problem: De signaler, der skal styre togdriften – og som koster omkring 20 milliarder kroner at installere i hele Danmark – har Banedanmark store problemer med at få til at fungere.

Derfor har Banedanmark nu igangsat en plan B, der betyder, at man gør klar til at sætte gamle togsignaler op på den nye togstrækning, der efter planen skal tages i brug for togrejsende til december næste år.

Det skriver Jyllands-Posten lørdag.

Hos Banedanmark bekræfter programdirektør Jan Erik Schneider-Tilli, at der er problemer:

– Konkret begynder vi derfor at igangsætte vores plan B, sideløbende med at vi arbejder videre med at få det nye signalsystem klar.

– Det betyder, at vi nu laver planer for, hvordan vi kan anvende et mere simpelt og traditionelt signalkoncept, som anvendes på resten af den danske jernbane, siger han til Jyllands-Posten.

Det er især problemer med at få det nye system til at fungere i togene, der driller.

Jan Erik Schneider-Tilli erkender, at der vil være ekstra omkostninger forbundet med den nye løsning. Alternativet er dog at lade en spritny bane stå ubenyttet hen, understreger han.

Folketingets transportordførere blev torsdag orienteret om de nye problemer. Hos Socialdemokraterne er Rasmus Prehn ikke i tvivl:

– Det er dødhamrende træls og helt utilfredsstillende. Men det tyder på, at andre ude i Europa har de samme problemer, så det kan være, at det er selve signalsystemet og ikke kun Banedanmark, der er problemer med, siger han.

Dansk Folkepartis Kim Christiansen kalder det “gak i låget”, hvis man ender med at sætte gamle signaler op.

– Vi har ikke betalt 20 milliarder kroner for et nyt signalsystem, for at der skal sættes gamle signaler op på den helt nye jernbane, siger han til Jyllands-Posten.

Kommentarer