Ringsted by

Det moderne køkken har individet i centrum

Se billedserie
Mere mod, mindre farveforskrækkelse og flere individuelle valg. Det er blot nogle af de nøgleord, der kommer til at kendetegne køkkentrenden i de kommende år, hvis man spørger den vestjyske køkkenproducent AUBO.

Køkkenet er indiskutabelt ét af hjemmets vigtigste rum. Både som arbejdsmiljø og som socialt samlingspunkt. Derfor er det for mange nuværende eller kommende boligejere altid interessant at få et indblik i, hvordan køkkentrenden kommer til at se ud i de kommende år. Bliver det mørkt eller lyst? Stor eller småt? Åbent eller lukket?

Hos den vestjyske køkkenproducent AUBO bliver der hele tiden udviklet og designet nye køkkenløsninger, og hos Birthe Wiborg, der til dagligt sidder med butiksudvikling, er der ingen tvivl om, at der i de kommende år vil ske tydelige ændringer i måden, hvorpå vi udvælger og indretter vores køkkener. Hun mener, at de unikke og personlige valg så småt vil æde sig ind på det ”normale”, som vi til stadighed oplever, når folk udpeger deres nye køkken.

– Det, som kommer til at ”trende” i 2019, og måske mere hen i 2020, er individet. Vi søger ro og har nu troen på, at vores personlige valg er det sikre. Der er også i høj grad tale om flydende identitet, hvor køn og alder får mindre betydning. Vi kommer til at søge tilbage til rødderne, og vi vil se smukke ting i genbrugsmaterialer og i særdeleshed i glas. Selvhelende materialer og ting med affektionsværdi bliver det nye sort. Vores behov for ro og et ”helle” i hjemmet vil komme til at afspejle sig i farver, hvor hvid stadig vil spille en stor rolle. Træstruktur gør comeback i tråd med de grønne nuancer samt afdæmpet cerise. Også den grå farve vil fylde meget. Hos AUBO fremtidssikrer vi os i forhold til det individuelle menneske ved at tilbyde hundredvis af farver indenfor NSC skalaen på vores fronter samt ved at have et godt udbyd af det naturlige trælook samt varierende grå farver. Men vi vil til stadighed være leveringsdygtige i hvidt. Vi hylder forskelligheden ved os mennesker, og giver alle mulighed for at sætte personligt præg på boligen, siger Birthe Wiborg.

Hvidt var stadig et hit i 2018
Selvom et kig i krystalkuglen tyder på mere modige valg – både hvad angår materialer- og farvesammensætning, så var 2018 stadig domineret af det hvide og minimalistiske. Det viser i hvert fald opgørelsen over salget i hele 2018 fra AUBO.

Således repræsenterede hvide køkkener 71 % af det samlede salg, mens de 5 mest sælgende køkkenmodeller ligeledes var hvide.

Trods forudsigelserne om mere farve på paletten fremadrettet er Birthe Wiborg ikke i tvivl om, hvorfor mange stadig vælger det hvide køkken som en slags base.

– Hvidt har igennem en årrække været det sikre valg. Der er en stor målgruppe, der skal have fortrængt 60’er og 70’er-stilens skarpe farver fra ”mors & mormors køkken”. Vi drømmer og ser fantastiske farver på fronter, bliver inspirerede og synes, det er så flot. Vi lapper boligmagasiner, bloggere og trendspotteres meninger i os, men i bund og grund hersker der kognitiv dissonans. Det lyder fint, men betyder i bund og grund bare, at vi giver udtryk for, at vi vil det vilde valg, men når vi kommer 90% hen i beslutningsfasen og tæt på målstregen, hopper mange fra og gør noget andet, siger Birthe Wiborg, der mener, at det hvide køkken skaber et godt fundament for at eksperimentere med farver uden at gå ”all in”.

– Det sikre hvide valg på fronter er i en årrække blevet krydret med den rigtige farve viskestykker og pynt i køkkenet. Vi har siddet fast i det sikre med det rigtige kongelige porcelæn eller stentøj. Men danskerne rykker sig lidt for lidt. Vi er nu ovre vores farveforskrækkelse, og er begyndt at male en enkelt væg, og krydre lokalerne med blomster fra mormors stue – og endda de tørrede af slagsen. Den tendens bliver formentlig endnu mere udpræget i de kommende år.

Det mest populære AUBO køkken i 2018 var modellen Modena Hvid, der stod for 13 % af det samlede salg. De to efterfølgende pladser blev indtaget af de to grebsfri modeller Venezia Mat Line og Venezia Hvid – begge med 12 % af det samlede salg.

Kommentarer