Ringsted by

Kunstfestival bliver del af Ringsted Natten

Kunstfestivalen ”Kunst på sokkel” bliver en del af Ringsted Natten fredag den 30. august 2019.
På kunstfestivallen bliver der mulighed for at se og opleve kunst fem forskellige steder i bymidten. Kunstfestivalen skal også gøre opmærksom på, at Ringsted Kommunes er ved at udarbejde en ny kunststrategi for kommunen.

Kunst man selv kan lave, kunst man kan spise, kunst man kan mærke. Det er nogle af de ord, der kan beskrive de fem kunstværker og aktiviteter, der bliver en del af kunstfestivalen ”Kunst på sokkel”, der bliver en del af Ringsted Natten fredag den 30. august 2019.

”Kunst på sokkel-festivalen på Ringsted Natten skal i sig selv være en oplevelse, men meningen er også, at den skal skabe debat om, hvilken rolle kunsten skal spille fremover i byrummene i Ringsted Kommune. For Byrådet har samlet set afsat kr. 550.000 om året til kunst i det offentlige rum og bygninger fremover, og vi skal i gang med arbejdet med en kunststrategi for kommunen. Og den debat vil vi gerne stimulere med festivalen her”, siger Daniel Nørhave.

På Ringsted Natten bliver der derfor mulighed for at give input til den kommende kunststrategi for Ringsted Kommune ved de enkelte kunstværker og ved en bod på Torvet. Der kommer også et borgermøde den 24. september 2019 om den kommende kunststrategi, hvor Ringsted Kommune opfordrer alle interesserede til at deltage.

Markante danske kunstnere

”Kunst på sokkel-festivalen” er kurateret af Morten K. Jacobsen, der er leder af Ringsted Galleriet. Morten K. Jacobsen er udpeget af Statens Kunstfond som kunstfaglig konsulent for Ringsted Kommune i arbejdet med den kommende kunststrategi.

”Vi kender alle sammen den klassiske statue på en sokkel, der står mange steder i byrummene. Her i Ringsted har vi fx statuen af Valdemar den Store på Torvet. Med kunstfestivalen ”Kunst på sokkel” præsenterer vi fem markante danske kunstnere, der giver hver sit bud på, hvordan kunst på en sokkel kan tage sig ud på andre måder i byrummet her i 2019,” fortæller Morten K. Jacobsen og fortsætter:

”Kunstværkerne bliver placeret på en markant gul sokkel, og flere af dem vil stå tæt på kendte kunstværker i Ringsted. På den måde forsøger vi både at skabe en dialog mellem kunstværkerne og en dialog med den enkelte borger om, hvordan kunst kan og skal fungere. Og det ser vi frem til at få nogle spændende input om”.

Kunstnerne, der udstiller på ”Kunst på sokkel-festivalen”, er Mikkel Carl, Hannah Heilmann, Jesper Aabille, Tina Maria Nielsen og Ursula Nistrup. Værkerne vil både være at finde på Torvet, ved Sct. Bendts Kirke, ved Ringsted Vandrerhjem samt i nogle af byens butikker, hvor Ringsted Isenkram i RingStedet og Printz Ejendomme i Tinggade 9 stiller lokaler til rådighed for kunstfestivalen.

Læs mere om festivallen på https://ringsted.dk/kunst

Om kunstnerne – ”Kunst på Sokkel”

Mikkel Carl (1976) er i sin kunstpraksis optaget af at vride armen om på de genkendelige symboler og genstande, vi omgiver os med i både kunsten og samfundet. Til ”Kunst på sokkel” udstiller Mikkel Carl et træ fra skoven uden for Sorø, hvor han bor. Han har således trukket det ud af naturen og ind i kulturen via ny materialitet og den flyvske betegnelse “kunst”’. Ikke fordi nogle af delene er modsætninger, men fordi de tværtimod har nogle funktionelle overlap: ”Træer er jo noget, der indgår i bybilledet som pynt – lidt ligesom statuer og skulpturer i øvrigt”, udtaler kunstneren.

Hannah Heilmann (1978) udfordrer vores ideer om, hvordan et værk skal se ud og tage sig ud. Et tøjstativ med modificeret tøj på (kunstnerens eget), eller et Oscar de la Renta symønster fra Vogue, monteret på en afbrækket opslagstavle, kan være nogle af de elementer, Heilmann arbejder med. Det er en yderst selvbevidst rodebutik, man træder ind i. Heilmann fletter data, følelser, objekter, performative situationer og installatoriske poseringer i forsøget på at fremkalde et stærkt følelsesmæssigt rum. Heilmanns værker appellerer til, at man skærper sanserne og lader sig forføre.

Jesper Aabille (1977) laver kunst man selv kan lave, kunst man kan spise, kunst der handler om situationen her-og-nu. I Aabilles kunstpraksis opfordres publikum direkte til at være medskabere af værket. Aabille er optaget af fællesskaber og kunstens rolle i samfundet; han bruger ofte maden som virkemiddel til at skabe samtale mellem mennesker, til at opbygge nye fællesskaber. Til ”Kunst på sokkel”, har Aabille lavet en 3D-byggevejledning til, hvordan man ombygger en olietønde til pizza-ovn. Værket kan ses helt konkret som en tilskyndelse til borgerne om at bygge deres egen pizzaovn, men man kan også se manualen som et skulpturelt objekt, der peger på en modernistisk skulpturtradition.

Tina Maria Nielsens (1964) værk ”Erotic of unknown origin” udfordrer de klassiske forestillinger om det tidsløse værk ikke mindst pga. voksmaterialet paraffin, som skulpturen er støbt i. Paraffin er et omgængeligt materiale, det er let påvirkeligt af sine omgivelser (vejret og de besøgendes pilfingre). Voksen er normalt skulpturens midlertidige form før den evige bronzeafstøbning. Med værket forholder Nielsen sig både til den skulpturelle proces, noget der kendetegner Nielsens generelle kunstpraksis, og selve udstillingspræmissen, der er en slags skitse over det, som med tiden kunne blive en større kunstfestival i Ringsted.

Ursula Nistrups (1974) praksis kredser omkring materialernes mulighed og omkring formgivning på nye måder eksempelvis igennem dansere og lyd. Nistrups bidrag til ”Kunst på sokkel” spiller op imod konteksten: ”Ringsted Isenkræmmer”, der sælger ting til hjemmet, herunder keramiske vaser mm. Men modsat de keramiske varer i butikken, hvor man fra fabrikanternes side forsøger at standardisere formen og gøre dem rentable, går Nistrup modsat. Hun søger efter den ’tvivlsomme’ form, vil lære af den og dets materiale. Nistrup laver værker, hvor det endelige resultat ikke er givet, men afhænger af en udfordrende formgivningsproces.

Kommentarer