Kiwi-lukning medfører fyringer i Ringsted
Kiwi-kæden, der ejes af Dagrofa, lukker sine butikker i hele landet. Det får indflydelse på serviceafdelingen i Dagrofa, og det betyder fyringer i koncernens afdeling i Ringsted, hvor 30-40 stillinger forventes nedlagt.
Dagrofa oplyser i en pressemeddelelse, at det er den stigende krig på discountmarkedet i Danmark, der har taget livet af Kiwi-kæden.
Ud af Kiwis 103 butikker i Danmark lukkes 77 butikker helt, mens de resterende butikker konverteres til enten Meny, Spar eller Min Købmand. Også Kiwis kædekontor i Vejle med ca. 60 ansatte nedlægges.
– Det er trist at forhandle fratrædelsesvilkår, når så stor en arbejdsplads lukker. Men vi har sammen med tillidsrepræsentanterne fået lavet en aftale, der tilgodeser de ansatte i forhold til blandt andet uddannelse, rådgivning, fritstilling og ferie. Aftalen sikrer også, at elever får tilbud om at fortsætte deres uddannelse i andre butikker, fortæller Kim Jensen, faglig chef i HK Handel, i pressemeddelelsen.
Medarbejderne i Kiwi er i dag blevet informeret om nedlukningen, og det forventes, at samtlige butikker er lukket til august. Indtil da vil Kiwi lukke butikkerne i puljer.
Mellem 144 og 216 af de ansatte i Kiwi er fuldtidsansatte, omkring 75 er deltidsansatte, og resten er unge med fritidsjob.
HK Handel opfordrer de medlemmer, der bliver afskediget, til hurtigst muligt at kontakte deres lokale HK-afdeling og aftale møde om rådgivning. Alle har ret til to timers betalt frihed til denne rådgivning i HK.
– I Dagrofa har vi en ambition om at levere de bedste fødevareoplevelser. Det er vi lykkedes med i dagligvarekæden MENY og i FoodService Danmark, der blandt andet leverer catering og take away-løsninger til professionelle. Vi er også bedst lokalt med vores SPAR, Min Købmand og Let-Køb butikker. Men vi er ikke – på trods af massive investeringer – bedst til discount. Derfor lukker vi nu KIWI i Danmark efter flere år med underskud og fokuserer på det, vi er bedst til, siger koncernchef i Dagrofa Per Thau.
En del butikker videreføres som SPAR eller MENY
Discountkæden KIWI blev lanceret i Danmark i 2008 og omfatter i dag 103 butikker fordelt over hele landet hvoraf cirka 30 af butikkerne konverteres til enten SPAR eller MENY. De resterende butikker lukkes over de kommende måneder.
– Lukningen af KIWI fjerner 9 procent af Dagrofas koncernomsætning, men i MENY og SPAR har vi kæder, hvor der er fremgang, potentiale og indtjening. Dem styrker vi nu ved at udvide med nogle af de lukkede KIWI-butikker”, siger Per Thau, og han fortsætter:
– Der sker store ændringer i dagligvarehandelen i disse år. Konkurrencen på discountmarkedet er benhård, og danskerne flytter en del af deres forbrug væk fra dagligvarebutikkerne i retning af take away, restauranter og catering. Her har FoodService Danmark en stærk position og et stort potentiale.
– Med andre ord mindre mad hjem til køkkenet og mere færdigmad. Og den del, der skal med hjem i køkkenet, skal være topkvalitet. Det fortæller os, at vi skal satse på det, vi er bedst til, fortsætter Per Thau.
Lukningen berører cirka 2.400 medarbejdere, herunder butikspersonale, lagerpersonale og ansatte i supportfunktioner. Omkring en tredjedel af disse medarbejdere fortsætter i funktioner under de konverterede butikker. Der iværksættes endvidere en række tiltag for at hjælpe de opsagte medarbejdere til at komme videre.
– Beslutningen om at lukke KIWI-kæden har ikke været nem at træffe. Hele KIWI-organisationen har gjort et kæmpe stykke arbejde med udviklingen af KIWI. Men vi må bare erkende, at det ikke er lykkedes for os at få rigtig fodfæste på et discountmarked, som er præget af hård konkurrence og manglende indtjening.
– Som koncern har Dagrofa naturligvis et ønske om at blive profitabel. Med dagens beslutning om at fokusere på vores kernekompetencer forventer vi, at det kommer til at ske senest i 2019, slutter Per Thau.
Dagrofa koncernen omsætter for ca. 20 milliarder kroner om året og beskæftiger omkring 16.500 ansatte. Koncernen består i dag af butikskæderne MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt FoodService Danmark og Dagrofa Logistik.
Kommentarer