Håndværkere drukner i tilbud om it-løsninger
Håndværksvirksomheder går glip af potentielle milliardfortjenester, fordi de ikke får implementeret IT-værktøjer som kan gavne driften.
Ekspert opfordrer IT-leverandører til at levere løsninger på håndværkerens præmisser, samt håndværksvirksomhederne til at afklare behov og krav.
Håndværksvirksomheder kan øge indtjeningen, hvis de i højere grad tager digitale hjælpemidler i brug. Men den uigennemskuelige it-jungle skræmmer nogle mestre fra overhovedet at prøve, mens andre giver op, fordi de køber systemer, der er irrelevante. Det vurderer konsulenthuset BASIT, der er specialiseret i at finde optimale it-løsninger til aktører i byggebranchen og samarbejder med Dansk Byggeri. Ifølge direktør i BASIT, Martin Profit Jakobsen, har især håndværksvirksomheder med under 15 medarbejdere ekstremt svært ved at overskue de mange muligheder inden for it.
– Det er ofte mester selv, der sidder med opgaven, og mange ender desværre med at købe en stor samlet pakke med funktioner, som virksomheden ikke har brug for. Eller også går de i den modsatte grøft og fortsætter med kuglepen og notesblok. På den måde får vi aldrig udnyttet potentialet i de mindre håndværksvirksomheder. Et it-system skal være relevant for og tæt på brugerens hverdag, hvis det skal give værdi, forklarer Martin Profit Jakobsen.
Udviklet med kunderne
Opfordringen til at udvikle brugernære it-systemer fulgte byggevarekæden XL-BYG, da virksomheden skabte systemet XL-PRO. Den landsdækkende byggevarekæde stiller nu systemet gratis til rådighed for alle professionelle kunder. Flere håndværksvirksomheder har haft en aktiv rolle i tilrettelæggelsen af programmets funktioner, og kunderne kan i telefonen få én til én vejledning, da medarbejderne i det lokale byggecenter kan logge på systemet og dele skærm med kunderne.
– XL-PRO er udviklet i samarbejde med kunderne, fordi det er vigtigt, at deres ønsker til systemet bliver hørt. Med XL-PRO kan de indføre digitale arbejdsgange i deres eget tempo. Fordi vi i forvejen ofte er i kontakt med kunderne, har vi sat mange kræfter af til den personlige rådgivning af håndværkeren i anvendelsen af systemet, forklarer Jesper Klinge, der er butikschef i XL-BYG Knud Larsen i Hvidovre.
For ham er det vigtigt, at håndværkerne har mulighed for at plukke de lavthængende frugter af it-systemet hurtigst muligt og derigennem blive fortrolige med de mere avancerede funktioner.
Kræv grundig oplæring
BASIT har samlet over 200 it-systemer fra 150 leverandører, som de kan stå inde for. Udover selve indkøbet, er det ifølge Martin Profit Jakobsen vigtigt at bruge ressourcer på implementeringsfasen.
– Håndværkere skal kræve en grundig oplæring af leverandøren. Det kan ofte være fornuftigt at anvende et system, der lader brugeren udvide sit engagement i sit eget tempo. En håndværksmester kan dermed koble flere funktioner på i takt med, at han bliver fortrolig med systemet, siger Martin Profit Jacobsen.
Ifølge direktør i Brancheforeningen Danske Byggecentre er det er logisk, at byggemarkederne leverer it på lige fod med byggematerialer.
– For vores medlemmer er it et fokusområde lige nu, og langt de fleste er i gang. Byggecentrene kender de professionelle kunders hverdag og kan dermed nemmere gøre systemerne relevante for deres daglige drift, mener Palle Thomsen.
Kommentarer