Franarret Nem-ID og penge
Kl. 1010 onsdag anmeldte en 70-årig kvinde fra Ringsted, at hun mandag middag var blevet ringet op af en mand der udgav sig for være fra et teleselskab. Manden havde oplyst, at der var problemer med anmelderens betalingsservice til selskabet, så han ville hjælpe hende med at få det klaret.
Under en længere telefonsamtale fik den falske telesælger narret kvindens Nem-ID oplysninger. Der blev efterfølgende lavet fire overførsler på i alt 30.000 kr fra anmelderens bankkonto. Da anmelderen opdagede dette, blev hun klar over, at ”manden fra teleselskabet” var falsk. En veninde til anmelderen havde også oplevet at få opkald fra samme mand, men havde anet uråd og havde lagt på. Politiet efterforsker nu sagen, bl.a. for at finde frem til, hvortil pengene er blevet overført.
Politiet vil gerne opfordre borgerne til at udvise en sund skepsis overfor alle fremmede, der henvender sig og oplyser, at de at fra firmaer eller offentlige myndigheder. Stil kritiske spørgsmål og afbrud telefonsamtalen, hvis du er i tvivl om henvendelsen er reel. Oplys aldrig personfølsomme oplysninger som f.eks personnummer eller Nem-ID, koder eller oplysninger om betalingskort.
Kommentarer