Ringsted by

Forskere fra Australien og Grønland besøgte to skoler i Ringsted

Den australske forsker Hayley Dureau fra Melbourne University og Kevin Perry fra Grønlands Universitet besøgte onsdag den 2. maj to skoler i Ringsted Kommune for at høre om læringsformer i Danmark.

Hvordan får man børn til at tage ansvar for egen læring? Hvordan arbejder danske skolelærere i hverdagen? Og hvordan kan man kombinere en relativ løs disciplin med høje læringsmål?

Det var nogle af de spørgsmål, som en australsk forsker og underviser og en grønlandsk forsker blev klogere på, da de besøgte to folkeskoler i Ringsted Kommune onsdag den 2. maj.

Hayley Dureau fra Melbourne University er ved at samle data ind til et nyt forskningsprojekt, og hun er derfor på besøg i Danmark for at besøge danske undervisningsinstitutioner. Hun var sammen med leder af afdelingen for Sociale Forhold på Grønlands Universitet, Kevin Perry, på besøg på Vigersted Skole og Campusskolen.

De ønskede at undersøge, hvad der betyder noget for læring i den danske folkeskole, og hvordan danske skolelærere arbejder i hverdagen.

Onsdag formiddag besøgte de Vigersted Skole, der har 320 elever og også rummer en afdeling for autister. Efterfølgende besøgte de to gæster en anden type folkeskole, Campusskolen, der har 750 elever i 7.-10. klasse.

Besøget i Ringsted sluttede med et møde med børne- og skoledirektør i Ringsted Kommune Gitte Løvgren. Det er Kevin Perry, der har spurgt Gitte Løvgren, om de to forskere måtte besøge skoler i Ringsted.

”Vi vil selvfølgelig gerne dele vores viden med andre ude i verden, og det kan måske også komme os til gavn. Vi kan også lære noget af dem. For eksempel er Australien et af de lande, der er lykkedes rigtig godt med det, vi kalder progression i læring, og det kan vi måske også lære noget af her i Danmark,” siger Gitte Løvgren.

Under sit ophold i Danmark har Hayley Dureau blandt andet også været på besøg på Fredensborg Gymnasium og Aarhus Universitet.

Kommentarer