Samfund

Broen over Vestmotorvejen ved Østre Ringvej lukkes grundet reparation

Broen over Vestmotorvejen ved Østre Ringvej skal repareres. Arkivfoto

Den 22. juni begynder Vejdirektoratet at renovere broen, der fører Østre Ringvej over Vestmotorvejen. Broen lukkes for gående og cyklister fra sidst i juni til sidst i oktober.

Den 22. juni begynder Vejdirektoratet arbejdet med at renovere broen, der fører rute 14, Østre Ringvej, over Vestmotorvejen ved Ringsted. Trafikanterne omkring krydsene på Østre Ringvej for enden af til/frakørsel 35 Vestmotorvejen må derfor væbne sig med tålmodighed fra slutningen af juni til slutningen af oktober.

Alderen på fugtisolering har nået en levetid, hvor den ikke længere beskytter brokonstruktionen, og derfor er Vejdirektoratet nødt til at udskifte denne. Ydermere trænger autoværn til en totaludskiftning, og i den forbindelse udføres der en forhøjelse af kantbjælkerne samt en totaludskiftning af fugerne ved broenderne. En ny fugtisolering vil betyde længere levetid for broen samt bedre og mere køresikker oplevelse for trafikanterne.

Arbejdet vil foregå i dagtimerne, og vi regner med at være færdige ultimo oktober. Broarbejder er altid meget afhængige af vejret, og derfor kan der være dage, hvor arbejderne ikke kan foregå.

Sådan foregår arbejdet

Vejdirektoratet begynder arbejdet med en indledende fase, hvor de gør klar til at kunne omlægge trafikken til den ene side af broen. Det betyder, at trafikanterne bliver ledt forbi arbejdsområdet i to spor. Arbejdet vil foregå i tre store faser, hvor ca. 1/3 af broen renoveres ad gangen. Afsluttende vil der være en fase, hvor Vejdirektoratet skal lægge trafikken tilbage til den oprindelige situation.

Når trafikken er håndteret, går Vejdirektoratet i gang med at fjerne den eksisterende belægning og fugtisolering. Når det eksisterende brodæk er frilagt, klargøres brodækket til den nye fugtisolering og samtidig renoveres kantbjælkerne, så de er klar til nyt autoværn. Dernæst udføres den nye fugtisolering og asfaltarbejderne. Når dette er afsluttet, flyttes arbejdsområdet over midt på broen, hvor fugtisoleringen udskiftes. Endelig flyttes der over til den sidste side, som udføres tilsvarende den første fase.

Kør forsigtigt ved broarbejdet

Mens broarbejdet er i gang, er hastigheden på strækningen 50 km/t. Sikkerheden skal være i top for både arbejderne og trafikanterne. Derfor sætter Vejdirektoratet hastigheden ned omkring vejarbejder og beder trafikanterne om at respektere den.

Bløde trafikanter ledes ud på omvej

Situationen for lette trafikanter er noget anderledes, da broen bliver spærret af for disse og ledes ud på en omvej ad Kaserne Parkvej til Kærup Parkvej via Batteriet, stibroen over motorvejen. Vejdirektoratet beklager på forhånd de gener, trafikanterne må opleve som følge af vejarbejdet og arbejder for at blive færdig hurtigst muligt.

Kommentarer