Samfund

Behov for mere samarbejde mellem virksomheder og skoler i Region Sjælland

- Det er meget positivt, at erhvervspraktik fremover bliver obligatorisk, og at verden udenfor klasseværelset i højere grad bliver en del af undervisningen. Jeg håber, at flere af vores sjællandske kommuner vil at trække i arbejdstøjet hurtigst muligt og komme i gang med at skabe kontakt til vores lokale virksomheder. Ellers bliver det svært at nå i mål med at finde meningsfuld erhvervspraktik til alle, siger bestyrelsesleder for DI Vestsjælland, Jan Bybjerg Pedersen. Pressefoto

Erhvervspraktik og klassebesøg hos lokale virksomheder er en del af skoleskemaet på nogle skoler i Region Sjælland. Men hvis det skal lykkes de sjællandske kommuner allerede fra næste skoleår at opfylde nye lovkrav om, at alle elever skal i en uges erhvervspraktik, skal skolerne skabe kontakt til langt flere virksomheder. Udpeg en erhvervsplaymaker, lyder opfordringen fra DI Vestsjælland.

I Lolland og Guldborgsund kommuner samarbejder skolerne med 72 procent og 70 procent af de lokale virksomheder. I Ringsted derimod samarbejder skolerne kun med 36 procent af de lokale virksomheder. I Greve ligger tallet på 40 procent, og i Solrød er det 47 procent af virksomhederne.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse fra Dansk Industri blandt mere end 7.500 virksomheder i hele landet.

– Der er desværre nogle kommuner, hvor der er brug for, at skolerne i højere grad tænker de lokale virksomheder ind i undervisningen. Verden uden for klasseværelset skal på skoleskemaet. I Lolland og Guldborgsund har de til gengæld førertrøjen på. Jeg håber, at tallene vil få flere af vores sjællandske kommuner til at trække i arbejdstøjet hurtigst muligt og komme i gang med at skabe kontakt til vores lokale virksomheder. Ellers bliver det svært at nå i mål med at finde meningsfuld erhvervspraktik til alle skoleelever allerede fra næste år, siger bestyrelsesleder Jan Bybjerg Pedersen, DI Vestsjælland.

Målet er at tilbyde erhvervspraktik til cirka 50.000 elever allerede fra næste skoleår, når det bliver et lovkrav, at skolerne i højere grad bruger virksomhederne i lokalområdet i undervisningen, og at alle folkeskoleelever kommer i en uges erhvervspraktik i løbet af enten 7., 8. eller 9. klasse.

I Region Sjælland er der i øjeblikket cirka 21.500 antal elever i netop udskolingen. Det betyder, at der hvert år i gennemsnit vil være omkring 7.100 skoleelever, der skal findes en praktikplads til. Derudover kommer elever fra frie- og grundskoler.

– Det er en stor opgave, og derfor vil jeg anbefale kommunerne at udpege en erhvervsplaymaker, så de har en, der er tovholder på alt fra at skabe overblik over praktikpladserne til kontakten med og kravene til virksomhederne. Hvis det skal være en god oplevelse for både elever og virksomheder, kræver det meget forberedelse og planlægning, siger Jan Bybjerg Pedersen og uddyber:

– Man kan ikke bare ringe om torsdagen, og forvente at virksomheden åbner døren om mandagen og står klar med en hel uge med opgaver og aktiviteter for en erhvervspraktikant. Dansk Industri har lavet en guide med gode råd om netop samarbejdet mellem skoler og virksomheder. Jeg håber, at vores sjællandske kommuner vil lade sig inspirere af den.

DI Vestsjælland ser meget positivt på, at der er indført obligatorisk erhvervspraktik.

– Faglært arbejdskraft er en mangelvare – både nu og i høj grad i fremtiden. Erhvervspraktik er med til at vise folkeskolens elever, hvor mange forskellige karriereveje og jobmuligheder, der findes. Min oplevelse er, at det er en kæmpe aha-oplevelse for de elever, der får muligheden for at komme ud på en arbejdsplads. Pludselig kan de se, at en industrivirksomhed også arbejder med robotter, klima eller noget helt andet, som de også interesserer sig for, siger Jan Bybjerg Pedersen.

I Køge, Lejre, Roskilde og Holbæk er det lidt over 50 procent af virksomhederne, der samarbejder med en skole. Mens det i Faxe, Stevns og Vordingborg nærmer sig 60 procent af virksomhederne.

– Her er en god start at bygge videre på. Der er brug for mange og forskellige virksomheder, for at kunne opfylde kravet om meningsfuld erhvervspraktik og flere virksomhedsbesøg i undervisningen. Derfor er godt med en lang liste af virksomheder, så det ikke altid er de samme, der bliver ringet til, og de samme fag, som eleverne møder, lyder det fra Jan Bybjerg Pedersen.

Kommentarer